Naar content Naar zoeken Navigatie overslaan

Navigatie

Fundamentele Analyses DeAandeelhouder

DeAandeelhouder is een partner van BNP Paribas en verzorgt om de week een fundamentele analyse van een Nederlands aandeel. Lees hier de laatste bijdrage en eerdere publicaties.

Snowflake dwarrelt weer omhoog

Dinsdag 3 december 2024

Op de beurs in New York maakt Snowflake een mooi remontada. Het aandeel staat voor het jaar nog in de min, maar steeg over de afgelopen maand ruim 50%. Het in 2012 opgerichte bedrijf is actief in datawarehousing: dataopslag en gebruik via de cloud.

Het bedrijf toog in september 2020 naar de beurs en dat was een uitslaande brand. Mede omdat Warren Buffett voor de IPO al aandelen Snowflake had aangeschaft en meteen op dag 1 op een flinke winst stond.

Bron:

Snowflake

2024

Slootman en Buffet

De CEO was destijds Frank Slootman, een Nederlander die ruim 30 jaar geleden naar de VS vertrok en nooit meer terugkwam. Slootman zei destijds over Snowflake:

‘Snowflake is the next big thing. Wij lossen een probleem op dat eigenlijk al vanaf begin af aan in de software-industrie voorkomt. Snowflake biedt de kracht om data op onbeperkte schaal te verwerken.

Dat in een kwestie van seconden of minuten. We bieden datawarehousing vanuit publieke clouds. Op die manier kunnen organisaties datagedreven gaan werken. En dat is dan ook de toekomst. Alle bedrijven worden cloud. Daarmee bedoel ik 100 procent digitaal handeldrijven.’

Wat doet Snowflake dus? Het biedt de mogelijkheid om enorme hoeveelheden data in de cloud te analyseren en te delen met elkaar.

Buffett kwam in aanraking met Snowflake via zijn eigen verzekeringsbedrijf dat zelf merkte hoe handig de tools van Snowflake waren. Snowflake ging tegen een koers van 120 dollar naar de beurs en steeg in de eerste week door tot 310 dollar tot een uiteindelijke top rond 400 dollar. De hogere rente speelde het bedrijf echter parten en het had moeite om winstgevend te worden. Daarop zakte het aandeel fors weg maar inmiddels is de weg omhoog weer gevonden.

Oprichting in 2012

Het bedrijf is opgericht door twee Fransen: Thierry Cruanes en Benoit Dageville, beiden afkomstig van Oracle en experts op het gebied van data engineering en analytics.

Het doel van de oprichters was om een platform te bouwen dat data uit verschillende bronnen integreert en klaarstoomt voor analyse.

Dit werd gerealiseerd door een innovatieve cloud-gebaseerde aanpak, waarmee Snowflake een flexibeler en schaalbaarder alternatief bood voor traditionele datawarehousing-oplossingen.

In de beginfase richtte het bedrijf zich op het vereenvoudigen van complexe datastromen. Al snel groeide Snowflake uit tot een leider in zijn sector, vooral dankzij het vermogen om zowel gestructureerde als ongestructureerde data te verwerken.

Sterke stijging bij derdekwartaalcijfers

Snowflake’s aandelen stegen aanzienlijk na de publicatie van de derdekwartaalcijfers. Het bedrijf rapporteerde een aangepaste winst per aandeel van $0,20, wat hoger is dan de door analisten verwachte $0,15. Daarnaast overtrof de omzet met $942,1 miljoen de prognose van $899 miljoen.

Bovendien verhoogde Snow de omzetprognose. In het vierde kwartaal moet de productomzet (900 miljoen dollar in het derde kwartaal) doorstijgen naar 906-911 miljoen dollar, fors boven de verwachting van 882 miljoen dollar.

Voor het volledige jaar werd de prognose bijgesteld naar 3,43 miljard dollar, een stijging ten opzichte van de eerdere 3,36 miljard dollar.

Als slagroom op de taart kregen beleggers te horen dat Snowflake gaat samenwerken met AI-start up Anthropic dat is opgericht door twee voormalige werknemers van OpenAI, broer en zus Daniela en Dario Amodei. Onder andere Amazon en Google hebben daarin geïnvesteerd.

Betaal voor wat je krijgt

In tegenstelling tot traditionele abonnementsmodellen betalen klanten bij Snowflake alleen voor wat ze daadwerkelijk gebruiken. Dit flexibele model verlaagt de drempel voor klanten en vergroot de potentiële marktomvang.

Snowflake lijkt goed gepositioneerd om te profiteren van de opkomst van AI en Machine Learning. De investeringen in R&D, gecombineerd met een unieke waardepropositie, maken het bedrijf aantrekkelijk voor bedrijven die datagedreven beslissingen willen nemen.

Snowflake heeft zich in korte tijd gevestigd als een innovator in de wereld van datawarehousing en analytics. Met sterke financiële prestaties, een unieke bedrijfsstrategie en een focus op de toekomst blijft het een kracht om rekening mee te houden.

Hoewel er uitdagingen zijn, zoals intense concurrentie en een dalende aandelenkoers, blijft de lange termijnvisie positief. Voor investeerders kan Snowflake een interessant aandeel zijn, met veel ruimte voor groei in de komende jaren.

Klik op onderstaande button om de BNP Turbo etalage te openen en de prospectus te kunnen inzien:

Bekijk de BNP Paribas Turbo’s & Boosters op Snowflake

Gebruikte bronnen:

  • Snowflake Investor relations
  • DeAandeelhouder Premium
  • Google Finance – Graph

Auteurs: Nico Inberg en Albert Jellema

Nico en Albert bezitten beide geen aandelen Snowflake

Disclaimer DeAandeelhouder

Je dient de informatie in dit artikel niet te beschouwen als professioneel beleggingsadvies of als vervanging daarvoor. De informatie is uitdrukkelijk niet bedoeld als advies tot het kopen of verkopen van bepaalde effecten of effectenproducten. Aan deze informatie kunnen op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor eigen rekening. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie.

Je bent zelf eindverantwoordelijke voor de beslissingen die je neemt met betrekking tot jouw beleggingen. Indien iemand besluit om zelf opdracht te geven tot koop of verkoop van effecten of effectenproducten, doet hij of zij dat volledig op eigen initiatief en voor eigen verantwoording en risico. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Het aangaan van beleggingsposities kan koersverlies tot gevolg hebben.

Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in Turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe Turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.

Terug naar de bovenkant van de pagina